Teknik for motorcykel

Teknik for motorcykel

Ting som du skal kunne forklare/vise før din køreprøve går i gang:

 

Betjeningsudstyr:

Kontakt til: tænding, elektrisk starter, motorstop og horn, positionslys, nærlys, fjernlys, blinklys.Evt. benzinhaneHåndtag til gas og chokerGreb til håndbremse og koblingPedal til fodbremse og gear evt. kickstarterStyr, støtteben og evt. centralstøtteben

 

Styretøj:

Ved fuldt styrudslag, skal der være tilstrækkelig plads til førerens hænder

Forhjulet skal præcist følge styrets bevægelser

Styr og håndtag skal sidde fast

Slør mellem kronrør og styrstamme og mellem gaffelkrone og samlestykke, samt i teleskoprør, må ikke forefindes

Styrapparatet må ikke på grund af udstyr eller andet hindres i sin bevægelse og skal kunne dreje let, hurtigt uden mislyde eller punktvis modstand

 

Mekaniske bremser:

Bremsegrebet må som hovedregel højst kunne trækkes to tredjedele til

Bremsepedalen skal have en skridsikker overflade, så den giver et godt fodfæste

Bremsepedalen bør i topstilling være hensigtsmæssigt placeret i forhold til fodhvileren, den bør højst kunne trædes 2 til 3 cm. ned til bremsepunktet og må ikke bringe foden i en ubekvem stilling

Bremsearme, bremsekabler og trækstænger må ikke slides eller klemmes mod dele af motorcyklen

Bremsekabler skal være smurte, hele og uden knæk. Trækstænger må ikke være deformeret.

 

Hydrauliske bremser:

Bremsegrebet må som hovedregel højst kunne trækkes to tredjedele til ved en påvirkning svarende til en kraftig opbremsning.

Under vedvarende aktivering med konstant påvirkning, må bremsegrebet ikke kunne trækkes længere ind mod gashåndtaget.

Bremsepedalen skal have en mindre frigang og en riflet eller gummibelagt overflade, så den giver et godt fodfæste.

Bremsepedalen bør i topstilling være hensigtsmæssigt placeret i forhold til fodhvileren, den bør højst kunne trædes 2 til 3 cm. ned til bremsepunktet og må ikke bringe foden i en ubekvem stilling

Bremsepedalen må ikke synke, når den vedvarende holdes nedtrådt, med konstant påvirkningI beholderen til bremsevæske skal væskestanden være mellem min. og max. mærkerne

Bremsesystemet skal være tæt dvs. uden udsivning af bremsvæske, fra bremseslanger, bremserør og hjulbremser

Bremseslanger og bremserør skal være ubeskadigede og må ikke kunne slides eller klemmes på dele af motorcyklen

 

Lys og lygter:

Alle lygter og reflekser skal være hele og rene og alle lygter skal kunne lyse

Nærlyset må ikke blænde (bedømt på at overkanten af lysgrænsen falder med 1 cm/m)

Stoplygte skal afgive væsentlig kraftigere lys end baglygte

Blinklygterne skal blinke med gult lys lys, der tydeligt kan ses sollysLygter i et lygtepar skal have ens farve og lysstyrke

Hornet skal være klart og have en konstant tone

 

Motor, udstødningssystem samt transmission:

Motoren må ikke udvikle unødvendig røg og støj

Motoren må ikke være tilsølet af udsivende olie

Udstødningssystemet skal være tæt og sidde fast

Motorolie skal være påfyldt i tilstrækkelig mængde

Kæden skal være smurt og må ikke være rusten

Kæde eller tandrem skal have en tilpas stramhed. Den skal normalt kunne bevæges 1 til 2 cm op og ned midt mellem tandhjul på gearkasse og baghjul

 

Bærende dele:

Hjulfælge skal være ubeskadiget

Hjuleger skal være hele, tilstrækkelig spændt og tilstede i fuldt antal

Hjullejer og aksler skal være tilstrækkelig spændt og uden sløre

Dæk skal have mindst 1 mm mønster i hovedmønsteret, evt. bedømt på slidindikatorer

Støddæmpere skal være virksomme (bedømt ved, at motorcyklens forparti eller bagparti, efter en kraftig nedtrykning, løfter sig og falder til ro med det samme)

Justerbare støddæmpere skal være korrekt indstillet